Världsinställningar: Skillnad mellan sidversioner
(Skapade sidan med '== World Speed == The "Speed" of worlds is the factor with which the default speeds of various things on a world are multiplied. Perhaps most simply put, a building will build t...') |
Ingen redigeringssammanfattning |
||
(27 mellanliggande sidversioner av 3 användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
== | == Spelhastighet == | ||
Hastigheten på en värld bestämmer hur fort saker produceras och färdas. Detta inkluderar hastigheten på byggnadstiden, färdtiden för enheter, färdtiden för handelsmän, resurs produktion och den dagliga ökande procentbaren för Paladins chans att hitta nya [[Paladins vapen|föremål]]. | |||
== | == Enhetshastighet == | ||
Enhetshastigheten är det som bestämmer hur fort enheter färdas över fälten som finns på kartan. För att få den exakta enhetshastigheten på en slumpmässig värld, dela standardhastigheten med spelhastigheten och enhetshastigheten. | |||
Till exempel, en Spjutman med en standardhastighet på 6 minuter per fält, på en värld med spelhastighet 2 och enhetshastighet 1.5 kommer att ta 6 /2 / 1.5 = 2 minuter för att korsa ett fält på kartan. | |||
== Paladin == | |||
En [[Paladin|Paladin]] är enkel, men ändå kraftfull enhet som kan bli rekryterad vid en Staty, men Paldin måste vara aktiverad på världen för att detta ska vara möjligt. | |||
En Paladin kan utrustas med olika [[Paladins vapen|föremål]] som kan ge dig olika bonusar, det finns två olika typer av föremål, nya föremål och gamla föremål. | |||
Det finns även en inställning som innebär att man istället för en enstaka Paladin som har möjlighet att använda vapen, har flera Paladins som kan lära sig olika färdigheter och öka i nivå. Information om detta hittar du under [[Paladins_Färdigheter|Paladins Färdigheter]] | |||
== Bågskyttar == | |||
Inställningen bestämmer om det ska finnas [[Bågskytt|Bågskyttar]] och [[Beriden bågskytt|Beriden bågskyttar]] aktiverat på världen eller inte. | |||
== Kyrka == | |||
Inställningen bestämmer om det ska finnas [[Kyrka|Kyrkor]] och [[Första kyrkan]] aktiverat på världen eller inte. | |||
== Adelsmän == | |||
Det finns två stycken inställningar som kan användas för att rekrytera en [[adelsman]]. [[Guld mynt|Guldmynt systemet]] och [[Paket|Paket systemet]]. En värld kan endast ha en av dessa inställningar. | |||
== Moral == | |||
Vänligen se [[Moral]] för mer information. | |||
== Bonus byar == | |||
Vänligen se [[Bonus byar]] för mer information. | |||
== Forskningssystem == | |||
Vänligen se [[Forskningssystem]] för mer information. | |||
== | == Nybörjarskydd == | ||
Nybörjarskydd är en inställning som reglerar hur länge en spelare inte kan bli attackerad efter att han/hon har gått med i världen. | |||
Inställningen gör så att nya spelare kan "hitta sina" fötter i spelet, före de attackerar sina grannar. Nybörjarskyddet är generellt inställt på antal dagar som kan variera mellan 2 till 10. | |||
== Stamgräns == | |||
Stamgränsen kontrollerar hur många medlemmar det kan vara med i en stam som mest. | |||
== Milis == | |||
Inställningen bestämmer om [[Milis]] enheten är tillgänglig på världen eller inte. | |||
== Kontohanteraren == | |||
Inställningen bestämmer om Kontohanteraren är tillgänglig för premiumanvändare eller inte. | |||
== Stamkrig == | |||
Stamkrig är en funktion som låter krigande stammar att föra statistik på sina framgångar och motgångar i sina krig. Både nuvarande och avslutade krig. | |||
== Startposition == | |||
Inställningen bestämmer om det ska vara möjligt för spelare att välja startposition när de börjar på en värld, d.v.s var någonstans deras by ska hamna. Följande alternativ finns att välja mellan: Nordväst, Nordost, Sydväst, Sydost och Slumpmässig. | |||
Notera att detta val sätts ur spel vid [[Förregistrering|Förregistrering]]. | |||
== Kommando blockad == | |||
Kommando blockad betyder att en viss tid automatiskt är insatt mellan en attack som har skickats för "fort". Standarden är 100ms. (millisekunder) | |||
Detta betyder att om du har lyckats skicka två attacker varav en tar 1:00:33:347 att landa (timmar, minuter, sekunder, millisekunder) och den andra tar 1:00:33:349, så kommer systemet automatiskt att göra så att din andra attack landar 1:00:33:447 istället, beroende på hur inställningen i kommando blockad ser ut. | |||
== Limited Haul == | |||
Limited Haul är en serverinställning där varje spelare har en begränsad mängd resurser som kan farmas från andra byar. | |||
Under Samlingsplatsen kan du se mängden resurser du har farmat de senaste 24 timmarna, och även din nuvarande övre gräns. | |||
[[Fil:Limited_hauls.png ]] | |||
I detta exemplet har spelaren farmat 23,624 resurser under de senaste 24 timmarna. Spelarens övre gräns ligger på 49,875 resurser. Om de når sin gräns, kommer de inte längre kunna farma några resurser förrän mängden resurser farmade under de senaste 24 timmarna sjunker under den övre gränsen. | |||
Detta betyder att summan av dina infarmade resurser inte återställs vid en specifik tid varje dag. Det är en fortlöpande uträkning, som alltid baseras på de senaste 24 timmarna. Om du nu farmar ihop ytterligare 1000 resurser, kommer detta räknas in i din gräns för de kommande 24 timmarna. | |||
Din gräns varierar baserat på världens inställningar, och kan därför variera mellan olika världar. Gränsen ökar i takt med att ditt antal byar ökar och även på hur lång tid ditt konto har funnits på världen. Gränsen ökar varje timme. | |||
Standardberäkningen för din gräns är: (Timmar på världen / 24 + antal byar) x 1000. | |||
Varje värld har även en max gräns för hur mycket du kan farma. Denna varierar också mellan världarna men när du väl uppnår denna kommer den övre gränsen inte längre öka. Den övre gränsen för våra världar med inställningen, har hittills varit satt till 100 000 resurser per 24 timmar. | |||
Om du förlorar en by är det möjligt att din gräns kan sänkas. | |||
== | == Insamling == | ||
Denna funktion låter dig skicka iväg dina trupper för att leta i omgivningarna efter resurser. Till skillnad mot vanliga farmattacker betyder det att dina trupper inte kan dö eftersom de inte deltar i strid, men å andra sidan kommer de också hem med mindre resurser än om de farmat. Under tiden dina trupper är ute i bygden och samlar, är de inte tillgängliga. De kan alltså inte ta emot kommandon när du skickat iväg dem, vilket betyder att du kan varken kalla tillbaka dem eller ändra den order de fått. | |||
[[Fil:Scavenging.png ]] | |||
Valen för denna Insamling hittar du på Samlingsplatsen. | |||
Att låsa upp de olika alternativen för insamling kommer ge dig möjligheten att skicka ut fyra olika insamlingsgrupper i fyra olika riktningar, beroende på valet du gör och mängden trupper i gruppen som ska samla resurser. | |||
När du väl skickat ut gruppen kommer skärmen för Insamling i en översikt visa dig när trupperna kommer att återvända. Du kan också se dina samlande grupper på truppöversikten. När de återvänder får du en rapport med detaljerad översikt över resurserna de samlat ihop. | |||
Resurserna dina trupper samlat ihop kommer alltid vara jämt fördelade; det är inte möjligt att samla en specifik resurs. | |||
== | == Farmbegränsning == | ||
En Farmbegränsning (om den är aktiverad) begränsar det maximala antalet trupper som kan finnas på plats i en by innan deras effektivitet börjar minska. Detta baseras på en inställning med ett värde för Farmbegränsning (Tillgänglig på sidan för Världsinställningar) och storleken på Farmen i din by. | |||
För att räkna ut vad detta blir kan du använda denna formel: (Farm Nivå * Farm Begränsning') / Antal tillgängliga enheter i byns population | |||
Om resultatet blir högre än 1, kommer trupperna slåss med full styrka. Om siffran är lägre än 1 kommer dina trupper slåss med reducerad styrka motsvarande denna siffra (t.ex blir resultatet av 0.89 att trupperna har 89% styrka). | |||
Notera att när det gäller populationen av närvarande enheter så gäller det INTE antal enheter utan farmplaterserna enheterna använder (t.ex. 1 för en Spjutman, eller 4 för en Lätt Kavalleri). |
Nuvarande version från 25 maj 2021 kl. 17.02
Spelhastighet
Hastigheten på en värld bestämmer hur fort saker produceras och färdas. Detta inkluderar hastigheten på byggnadstiden, färdtiden för enheter, färdtiden för handelsmän, resurs produktion och den dagliga ökande procentbaren för Paladins chans att hitta nya föremål.
Enhetshastighet
Enhetshastigheten är det som bestämmer hur fort enheter färdas över fälten som finns på kartan. För att få den exakta enhetshastigheten på en slumpmässig värld, dela standardhastigheten med spelhastigheten och enhetshastigheten.
Till exempel, en Spjutman med en standardhastighet på 6 minuter per fält, på en värld med spelhastighet 2 och enhetshastighet 1.5 kommer att ta 6 /2 / 1.5 = 2 minuter för att korsa ett fält på kartan.
Paladin
En Paladin är enkel, men ändå kraftfull enhet som kan bli rekryterad vid en Staty, men Paldin måste vara aktiverad på världen för att detta ska vara möjligt. En Paladin kan utrustas med olika föremål som kan ge dig olika bonusar, det finns två olika typer av föremål, nya föremål och gamla föremål.
Det finns även en inställning som innebär att man istället för en enstaka Paladin som har möjlighet att använda vapen, har flera Paladins som kan lära sig olika färdigheter och öka i nivå. Information om detta hittar du under Paladins Färdigheter
Bågskyttar
Inställningen bestämmer om det ska finnas Bågskyttar och Beriden bågskyttar aktiverat på världen eller inte.
Kyrka
Inställningen bestämmer om det ska finnas Kyrkor och Första kyrkan aktiverat på världen eller inte.
Adelsmän
Det finns två stycken inställningar som kan användas för att rekrytera en adelsman. Guldmynt systemet och Paket systemet. En värld kan endast ha en av dessa inställningar.
Moral
Vänligen se Moral för mer information.
Bonus byar
Vänligen se Bonus byar för mer information.
Forskningssystem
Vänligen se Forskningssystem för mer information.
Nybörjarskydd
Nybörjarskydd är en inställning som reglerar hur länge en spelare inte kan bli attackerad efter att han/hon har gått med i världen. Inställningen gör så att nya spelare kan "hitta sina" fötter i spelet, före de attackerar sina grannar. Nybörjarskyddet är generellt inställt på antal dagar som kan variera mellan 2 till 10.
Stamgräns
Stamgränsen kontrollerar hur många medlemmar det kan vara med i en stam som mest.
Milis
Inställningen bestämmer om Milis enheten är tillgänglig på världen eller inte.
Kontohanteraren
Inställningen bestämmer om Kontohanteraren är tillgänglig för premiumanvändare eller inte.
Stamkrig
Stamkrig är en funktion som låter krigande stammar att föra statistik på sina framgångar och motgångar i sina krig. Både nuvarande och avslutade krig.
Startposition
Inställningen bestämmer om det ska vara möjligt för spelare att välja startposition när de börjar på en värld, d.v.s var någonstans deras by ska hamna. Följande alternativ finns att välja mellan: Nordväst, Nordost, Sydväst, Sydost och Slumpmässig.
Notera att detta val sätts ur spel vid Förregistrering.
Kommando blockad
Kommando blockad betyder att en viss tid automatiskt är insatt mellan en attack som har skickats för "fort". Standarden är 100ms. (millisekunder) Detta betyder att om du har lyckats skicka två attacker varav en tar 1:00:33:347 att landa (timmar, minuter, sekunder, millisekunder) och den andra tar 1:00:33:349, så kommer systemet automatiskt att göra så att din andra attack landar 1:00:33:447 istället, beroende på hur inställningen i kommando blockad ser ut.
Limited Haul
Limited Haul är en serverinställning där varje spelare har en begränsad mängd resurser som kan farmas från andra byar.
Under Samlingsplatsen kan du se mängden resurser du har farmat de senaste 24 timmarna, och även din nuvarande övre gräns.
I detta exemplet har spelaren farmat 23,624 resurser under de senaste 24 timmarna. Spelarens övre gräns ligger på 49,875 resurser. Om de når sin gräns, kommer de inte längre kunna farma några resurser förrän mängden resurser farmade under de senaste 24 timmarna sjunker under den övre gränsen.
Detta betyder att summan av dina infarmade resurser inte återställs vid en specifik tid varje dag. Det är en fortlöpande uträkning, som alltid baseras på de senaste 24 timmarna. Om du nu farmar ihop ytterligare 1000 resurser, kommer detta räknas in i din gräns för de kommande 24 timmarna.
Din gräns varierar baserat på världens inställningar, och kan därför variera mellan olika världar. Gränsen ökar i takt med att ditt antal byar ökar och även på hur lång tid ditt konto har funnits på världen. Gränsen ökar varje timme.
Standardberäkningen för din gräns är: (Timmar på världen / 24 + antal byar) x 1000.
Varje värld har även en max gräns för hur mycket du kan farma. Denna varierar också mellan världarna men när du väl uppnår denna kommer den övre gränsen inte längre öka. Den övre gränsen för våra världar med inställningen, har hittills varit satt till 100 000 resurser per 24 timmar.
Om du förlorar en by är det möjligt att din gräns kan sänkas.
Insamling
Denna funktion låter dig skicka iväg dina trupper för att leta i omgivningarna efter resurser. Till skillnad mot vanliga farmattacker betyder det att dina trupper inte kan dö eftersom de inte deltar i strid, men å andra sidan kommer de också hem med mindre resurser än om de farmat. Under tiden dina trupper är ute i bygden och samlar, är de inte tillgängliga. De kan alltså inte ta emot kommandon när du skickat iväg dem, vilket betyder att du kan varken kalla tillbaka dem eller ändra den order de fått.
Valen för denna Insamling hittar du på Samlingsplatsen. Att låsa upp de olika alternativen för insamling kommer ge dig möjligheten att skicka ut fyra olika insamlingsgrupper i fyra olika riktningar, beroende på valet du gör och mängden trupper i gruppen som ska samla resurser.
När du väl skickat ut gruppen kommer skärmen för Insamling i en översikt visa dig när trupperna kommer att återvända. Du kan också se dina samlande grupper på truppöversikten. När de återvänder får du en rapport med detaljerad översikt över resurserna de samlat ihop.
Resurserna dina trupper samlat ihop kommer alltid vara jämt fördelade; det är inte möjligt att samla en specifik resurs.
Farmbegränsning
En Farmbegränsning (om den är aktiverad) begränsar det maximala antalet trupper som kan finnas på plats i en by innan deras effektivitet börjar minska. Detta baseras på en inställning med ett värde för Farmbegränsning (Tillgänglig på sidan för Världsinställningar) och storleken på Farmen i din by.
För att räkna ut vad detta blir kan du använda denna formel: (Farm Nivå * Farm Begränsning') / Antal tillgängliga enheter i byns population
Om resultatet blir högre än 1, kommer trupperna slåss med full styrka. Om siffran är lägre än 1 kommer dina trupper slåss med reducerad styrka motsvarande denna siffra (t.ex blir resultatet av 0.89 att trupperna har 89% styrka).
Notera att när det gäller populationen av närvarande enheter så gäller det INTE antal enheter utan farmplaterserna enheterna använder (t.ex. 1 för en Spjutman, eller 4 för en Lätt Kavalleri).