Kontohanterare: Skillnad mellan sidversioner

Från Tribalwars Wiki SE
Hoppa till navigering
(Skapade sidan med 'The Account Manager is a paid extension to the premium account designed to help manage your villages when you have a larger account. As such, it is only available once you own 20...')
 
Ingen redigeringssammanfattning
 
(10 mellanliggande sidversioner av 3 användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
The Account Manager is a paid extension to the premium account designed to help manage your villages when you have a larger account. As such, it is only available once you own 20 villages.
Kontohanteraren är ett extra tillägg till premiumkontot designat att hjälpa dig att hantera dina byar när du har ett större konto. Hur många byar som krävs för att kunna aktivera Kontohanteraren varierar beroende på världens inställningar dock vanligtvis mellan 2 och 5 byar.  


You can activate the Account Manager using your premium points. To do so, click on the ''Premium'' menu in-game and go to ''Account Manager''.
Du kan aktivera Kontohanteraren genom att använda premiumpoäng. För att göra det klickar du på ''Premium'' menyn inne i spelet och går till ''Kontohanterare''.




= Overview =
= Översikt =


The Account Manager overview screen provides you with information about the status of your account manager and what it is currently doing. Each box contains information about a different part of your account manager, and you can click and drag them around the screen to put them into the order you prefer.  
Kontohanterarens överblick ger dig med information om din Kontohanterares status och vad den gör för tillfället. Varje ruta innehåller information om olika delar av din Kontohanterare, och du kan klicka och flytta dem på skärmen för att sätta dem i den ordningen du vill.
[[File:spanner_icon.png|left|link=]] Clicking the tool icon where it appears in the top left corner of one of these boxes will allow you to adjust the number of entries visible in the overview.
[[File:spanner_icon.png|left|link=]] Genom att klicka på verktygsikonen där den uppenbarar sig i det översta vänstra hörnet av de rutor du tillåter justeras


==Most Recent plunders==
==Senaste Plundrare==
[[File:overview_plunder.png|right|frame]]
[[File:overview_plunder.png|right|frame]]


This widget can be used alongside the [[#Farm Assistant|Farm Assistant]] to easily send farming attacks to recently plundered villages. It shows barbarian villages that you have recently attacked and looted resources from.
Detta kan användas tillsammans med ''Farmassistenten'', för att enkelt kunna skicka attacker till nyligen plundrade byar. Den visar barbarbyar som du nyligen attackerat och plundrat resurser ifrån.


For more information on the '''A''', '''B''' and '''C''' icons, please view the [[#Farm Assistant|Farm Assistant help]].
För mer information om '''A''', '''B''' och '''C''' ikonerna, var god och se ''Farmassistens hjälpen''.


==Village overview==
==Byöversikt==
[[File:overview_village.png|right|frame]]
[[File:overview_village.png|right|frame]]
In the village overview panel, coloured dots indicate the status of your troop manager, village manager and market manager. A green dot indicates that the manager is active on the village. A grey dot shows that no assignments are planned, and a yellow dot indicates that the village is being managed, but that the manager is currently paused.
I byöversikt panelen finns det färgade prickar som indikerar statusen på din trupphanterare, byhanterare och marknadshanterare. En grön prick indikerar att hanteraren är aktiv på den byn. En grå prick visar att inga arbetsuppgifter är planerade, och en gul prick indikerar att byn hanteras, men för tillfället är pausad.


Clicking a green or yellow dot will pause/restart the manager for a village, and clicking a grey dot will take you to the relevant account manager screen for that village.
Genom att klicka på en grön eller gul prick kommer du att pausa/starta hanteraren för en by, och att klicka på en grå prick kommer ta dig till en relevant kontothanterarskärm för den byn.


==Construction templates==
==Kontsruktionsmallar==
[[File:overview_template.png|right|frame]]
[[File:overview_template.png|right|frame]]


The construction templates section gives an overview of all your [[#Village Manager|Village Manager]] templates.
Sektionen för konstruktionsmallar ger dig överblick på alla dina Byhanterar mallar.


You can view the number of villages assigned to each template, how many of those villages are paused and the number of building upgrades that have already been queued.
Du kan se antalet byar som är tilldelade varje mall, hur många av byarna som är pausade och antalet byggnadsuppgraderingar som redan är köade.


==Warnings and recommendations==
==Varningar och Rekommendationer==
[[File:overview_warning.png|right|frame]]
[[File:overview_warning.png|right|frame]]
If your farm is at full capacity or your warehouse is full, for example, you will be notified here.
Om din farm är vid full kapacitet eller ditt lager är fullt, till exempel, så kommer du att bli notifierad här.


=Notifications=
=Tillkännagivanden=
In the notifications screen, you can set up the account manager to send you an email when you have new incoming attacks. To activate attack notifications, tick the box that says "Activate attack notification". This will allow you to fine tune your choices.  
I  skärmen för tillkännagivanden kan du välja om kontohanteraren ska sända dig ett mail när du får inkommande attacker. För att aktivera attack tillkännagivanden, klicka i rutan som säger '''Aktivera attack tillkännagivanden'''. Detta tillåter dig att specificera dina inställningar lite mer i denna sektion.


[[File:attack_notifications.png|500px|frame|center]]
[[File:attack_notifications.png|500px|frame|center]]


The options are split into two sections.
Denna inställning är delad i två sektioner.  
==How often would you like to receive notifications?==
==Hur ofta vill du få tillkännagivanden?==
The first part of the form handles the conditions under which you would like to receive email notifications for attacks.
Första delen av formuläret hanterar villkoren om när och hur du vill få Email tillkännagivanden om attacker.
<table>
<table>
<tr>
<tr>
<td>'''After every first new attack'''</td>
<td>'''Efter varje ny attack'''</td>
<td>You will be notified when your incoming attack counter increases to 1, from 0.</td>
<td>Du kommer bli notifierar när dina inkommande stiger från 0 till 1.</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>
<td>
'''After every ''(XX)'' new incoming attacks'''</td>
'''Efter varje  ''(XX)'' inkommande attacker'''</td>
<td>You will receive a notification every time this number ''(XX)'' of new attacks are sent at your villages.</td>
<td>Du kommer att få notifikation varje gång detta antalet ''(XX)'' nya attacker skickas på din by/byar.</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>'''Notify me every ''(XX)'' hour(s)'''</td>
<td>'''Notifiera mig varje  ''(XX)'' timme(ar)'''</td>
<td>You will receive only one notification per number ''(XX)'' of hours specified.</td>
<td>Du kommer bara få notifikationer per ''(XX)'' specificerade timmar.</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>'''Only notify me if I'm not logged in'''</td>
<td>'''Notifiera mig bara när jag inte är inloggad '''</td>
<td>If checked, you will only receive a notification if you are not currently logged in, or if your account is idle.</td>
<td>Om ikryssad så kommer du bara att få notifikationer när du inte är inloggad eller när ditt konto är stillastående.</td>
</tr>
</tr>
</table>
</table>


==How should the attacks be grouped?==
==Hur borde attackerna grupperas?==
This part of the form handles what you would like to see displayed in your attack notifications.
Denna delen av formuläret hanterar vad du vill se när du får ett tillkännagivande om attacker.
<table>
<table>
<tr>
<tr>
<td>'''Do not group attacks'''</td>
<td>'''Gruppera inte attacker '''</td>
<td>Attacks will be shown in order, with no grouping.</td>
<td>Attacker kommer att visas i ordning, utan gruppering.</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>
<td>
'''Group attacks by attacker'''</td>
'''Gruppera attacker enligt anfallare '''</td>
<td>Attacks will be displayed according to the name of the attacker.</td>
<td>Attacker kommer att visas enligt namnet på anfallaren.</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>'''Group attacks by target village'''</td>
<td>'''Gruppera attacker efter målby '''</td>
<td>Attacks will be grouped according to the village they are targeted at.</td>
<td>Attacker kommer bli grupperade enligt vilken by som är måltavla.</td>
</tr>
</tr>
<tr>
<tr>
<td>'''Only show ''(XX)'' attacks per group'''</td>
<td>'''Visa endast  ''(XX)'' antal attacker per grupp '''</td>
<td>The notification will only include the chosen number ''(XX)'' of attacks from each group.</td>
<td>Tillkännagivanden kommer endast innehålla valda antal  ''(XX)'' attacker från varje grupp.</td>
</tr>
</tr>
</table>
</table>


= Village Manager =
= Byhanterare =


The Village Manager can be used to automate the queuing of buildings in your villages. You can customize the exact target building levels and the order in which buildings should be queued using the templates system.
Byhanteraren kan användas för att automatisera köerna av byggnader i dina byar. Du kan justera målbyns byggnadsnivåer och i vilken ordning byggnaderna borde sättas i kö genom att använda mallsystemet.


== Managing templates ==
== Hantera mallar ==


By default when you open the Village Manager you will be shown the ''Manage Villages'' screen. To manage your templates please click on ''Manage templates''.
När du öppnar Byhanteraren kommer du automatiskt bli visad ''Hantera Byar'' skärmen. För att hantera dina mallar, var god och klicka på ''Hantera mallar''.


=== System templates ===
=== System mallar ===


The game provides three default templates for you to use. These cannot be edited or deleted.
Spelet förser dig med 3 automatiska mallar att använda hur du vill. Dessa kan dock inte redigeras eller tas bort.


The system templates are:
System mallarna är:


* Resources - General well built village with the emphasis on getting resource buildings to level 30 first.
* Resurser - Allmänt välbyggd by med inriktning på att resursbyggnaderna kommer upp i nivå 30 först.
* Defensive - For villages producing defensive troops.
* Defensiv - För byar som producerar defensiva trupper.
* Offensive - For villages producing offensive troops.
* Offensiv- För byar som producerar offensiva trupper.


=== Creating your own template ===


You can create your own customized template if the three system templates do not suit your needs. To do so, fill in a template name under the ''Create template'' section and choose either to start from scratch by copying from an empty template or copy an existing template.
=== Konstruera din egen mall ===
 
Du kan konstruera och justera din egen mall om de 3 systemmallarna inte passar in på dina behov. För att göra det så fyller du i namnet på din mall i ''Konstruera Mall'' sektionen och välj antingen att börja från grunden och kopiera från en tom mall eller genom att kopiera från en redan existerande mall.
 


[[File:am_vm_ct.png|frame|center]]
[[File:am_vm_ct.png|frame|center]]


=== Viewing, renaming and deleting templates ===
=== Överblicka, döpa om och ta bort mallar ===
 
Under sektionen ''Konstruera mallar'' så hittar du en lista av dina redan existerande mallar. Byggnads nivåerna som visas i tabellen är byggnadsnivåerna i målbyn när Byhanteraren har jobbat klart på den byn.
 
Du kan klicka på  [[File:rename.png|link=|alt=Pencil]] ikonen för att döpa om en eller [[File:delete.png|link=|alt=Cross]] ikonen för att ta bort den. Notera att system mallar inte kan tas bort eller döpas om.


Below the ''Create template'' section you will find a list of your existing templates. The building levels shown in the table are the target building levels for when the Village Manager has completely finished working on your village.
För att överblicka eller editera ordningen av mallarna klickar du på dess namn.


You can click the [[File:rename.png|link=|alt=Pencil]] icon to rename a template or the [[File:delete.png|link=|alt=Cross]] icon to delete. Note that system templates cannot be deleted or renamed.
[[File:am_vm_tl.png|thumb|500px|center|Listan av mallarna i Byhanteraren]]


To view or edit the order of a template click on its name.
=== Redigering av mallar ===


[[File:am_vm_tl.png|thumb|500px|center|The list of templates in the Village Manager]]
[[File:am_vm_bq.png|frame|right|Början av en byggnadskö, exempel mall.]]


=== Editing templates ===
Precis som föregående sida så kommer ''Summerings'' sektionen visa dig målbyns nivåer för varje byggnad.


[[File:am_vm_bq.png|frame|right|The start of a building queue for an example template.]]
Under detta visar ''Byggnads kö'' i vilken exakt ordning byggnaderna kommer att uppgraderas.


Just like on the previous page the ''Summary'' section will show the target levels for each building.
Posterna i listan för ''Byggnads kö'' visar vilken byggnad som skall uppgraderas, hur många nivåer den kommer uppgradera och vilken nivå byggnaden kommer vara '''efter''' den är klar.


Below this, the ''Building queue'' shows the exact order the buildings will be upgraded.
Du kan ta bort uppgraderingar från kön genom att klicka  [[File:delete.png|link=|alt=Cross]]Om du önskar att ändra på ordningen i kön så kan du klicka och dra i [[File:sorthandle.png|link=|alt=Sorting]] ikonen.


The items in the ''Building queue'' list show the building to be upgraded, how many levels it should be upgraded, and the level the building will be '''after''' the upgrades have finished.
'''Hursomhelst, olikt andra sektioner i spelet så kommer inte dina borttagningar/omordningar i kön sparas med en gång. Du måste klicka på “Spara” knappen nedanför för att spara dina ändringar! Du måste även klicka på “Spara” efter att ha lagt till nya kommandon i kön.'''


You can delete upgrades from the queue by clicking the [[File:delete.png|link=|alt=Cross]] icon. If you wish to change the order of the queue you can click and drag on the [[File:sorthandle.png|link=|alt=Sorting]] icon.
Du har även valmöjligheten att låta Byhanteraren demolera byggnader av ditt val som har högre nivå än målets nivå i din mall. Byhanteraren kommer endast göra så om ditt Högkvarter är minst nivå 15 och din by har 100% lojalitet.


'''However, unlike other sections of the game your deleted/rearranged queues are not immediately saved. You need to click on the "Save" button below to save your changes! You also need to click "Save" after adding new orders to the queue.'''
För att lägga till nya byggnader i kön så använder du ''Lägg till kommando'' i sektionen som är längst ner på sidan.


You also have the option of letting the Village Manager demolish any buildings that are higher in level than the target levels in your template. The Village Manager will only do so if your Headquarters is at least level 15 and your village is on 100% loyalty.
Byhanteraren kommer att köa byggnader i exakt den ordningen som visas på denna sida. Detta innebär att om du lägger till 20 nivåer av uppgraderingar i Barrack så kommer dem uppgraderas på rak, Byhanteraren kommer alltså uppgradera alla 20 nivåer av Barracken innan den går vidare till nästa byggnad. Om du skulle lägga till 2 nivåer av Barracken, sen 2 nivåer av Smedjan och repetera detta 10 gånger så kommer Byhanteraren att uppgradera dessa två gradvis.


To add new buildings to the queue use the ''Add order'' section at the bottom of the page.
== Tillge mallar att hantera dina byar ==


The Village Manager will queue buildings in exactly the order shown on this page. This means if you add 20 levels of Barracks upgrades in one go, then the Village Manager will do all 20 levels in a row before moving on to the next building. If you were to add 2 Barracks levels, then 2 Smithy levels, then repeat 10 times then the Village Manager will upgrade both buildings gradually
Du kan tillge mallar till byar och hantera allmänna Byhanterarinställningar från ''Hantera byar'' skärmen.


== Assigning templates to and managing your villages ==
=== Tillge eller ta bort mallar till en by ===


You can assign templates to villages and manage general Village Manager operations from the ''Manage villages'' screen.
För att tillge mallar till en eller fler byar behöver du först välja byar genom att klicka i kryssrutorna till vänster om bynamnen.  


=== Assigning or removing a template to a village ===
Sen gör du dig säker på att ''Använd mall''  är vald i ''Funktion'' rullgardinsmenyn, välj en mall i den närliggande listan och klicka ''Välj''.


To assign a template to one or more villages you first need to select them by ticking the check-boxes to the left of the village names.
Du kan konfirmera att mallen har tillgivits en by genom att kolla på ''Status'' kolumnen för byn, där borde det nu stå ''Aktiv''.


Then, making sure ''Use template'' is selected in the ''Action'' drop down box, choose a template for the adjacent list and click ''Confirm''.
För att ta bort en mall från en by kan du göra samma sak som ovan men välj istället ''Ta bort'' i rullgardinsmenyn.


You can confirm that the template was assigned by looking at the ''Status'' column for the village in question. It should now say ''Active''.
Du kan även tillge en mall till en by genom att gå in på byns Högkvarter, klicka på ''Byhanterarens'' flik och klicka ''Använd mall'' från listan i ''Byt mall'' sektionen.


To remove a template from a village you can do the same as above but by selecting ''Remove'' from the drop down box.
[[File:am_vm_vm.png|thumb|600px|center|Ett exempel där Byhanteraren där en by har blivit tilldelad Resursmallen och Byhanteraren för tillfället är igång.]]


You can also assign a template to a village by going into the village's Headquarters, clicking on the ''Village Manager'' tab and using selecting a template from the list in the ''Change template'' section.
=== Pausa och fortsätta Kontohanteraren ===


[[File:am_vm_vm.png|thumb|600px|center|An example of the Village Manager where one village has been assigned to the Resources template and the Village Manager is currently running.]]
Om du vill spara dina resurser i en by är det möjligt att pausa Byhanteraren utan att ta bort mallen.


=== Pausing and continuing the account manager ===
Du kan göra detta på ett liknande sätt som du lägger till en mall till en by, bara genom att välja ''Paus'' eller ''Fortsätt''  från rullgardinsmenyn.


If you want to save your resources in a village then it is possible to pause the Village Manager without having to remove the template.
Du kan även direkt klicka på ''Paus'' eller ''Fortsätt'' i status kolumnen i byn.


You can do this in a similar fashion to adding a template to a village, just either select ''Pause'' or ''Continue'' from the drop down box.
== Generella Anteckningar ==


You can also directly click ''Pause'' or ''Continue'' in the status column for the village.
Byhanteraren kommer periodvis kolla dina byggnadsköer och köa upp nya uppgraderingar när det är möjligt. Det kan ibland ta några minuter för hanteraren att börja köa byggnader efter att du har tillgivit den en mall.


== General notes ==
Hanteraren kan inte kringgå byggnader, population eller resurskrav.


The Village Manager will periodically check your building queue and queue new upgrades when possible. It can sometimes take a few minutes for the manager to start queuing buildings after you've assigned a template.
Om en bys lager inte är tillräckligt stort för att nästa uppgradering i byggnadsordningen skall kunna sättas i kö så kommer den att försöka lägga till en nivåuppgradering på ditt lager.


The manager cannot bypass building, population or resource requirements.
Likaså om farmen är för liten så kommer den att försöka lägga till en farmuppgradering.


If a village's warehouse is not large enough for the next upgrade in the build order to be queued then it will attempt to queue a warehouse upgrade.
Byhanteraren tillåter dig att bearbeta upp till 50 byggnadskommandon i varje by, efter det kommer den att pausa och du måste reaktivera den.


Similarly, if the farm is too small it will attempt to queue a farm upgrade.
=Forskningshanterare=
Forskningshanteraren låter dig att automatisera forskningen av olika typer av trupper i varje by. När förutsättningarna för byggnadsnivåer uppfyllts och resurserna är tillgängliga kommer forskningshanteraren automatiskt lägga upp forskningen i smedjan åt dig.


The village manager allows you to process up to 50 building orders automatically in each village, after which it will pause and you must reactivate it.
Du kan använda olika mallar för vilka enheter som ska forskas fram i olika byar. Forsknigshanteraren kommer lägga till dessa i den ordning de är uppsatta på mallen.


=Troop Manager=
=Trupphanterare=
The troop manager allows you to automate the recruiting of units, by choosing how many units you want to build in each village. When resources are available, the troop manager will automatically recruit units for you.  
Trupphanteraren tillåter dig att automatisera rekryteringen av trupper genom att välja hur många enheter du vill bygga i varje by. När resurserna är tillgängliga kommer trupphanteraren automatiskt rekrytera enheterna åt dig.


You can apply troop numbers directly to villages, or you can create and save templates to keep for future use, and apply them to villages later.
Du kan lägga till antal trupper direkt till byar, eller så kan du göra och spara mallar för framtida bruk, och lägga till dem på byn senare.


==Using the troop manager to recruit units==
==Använda trupphanterare för att rekrytera enheter==


[[File:troop_manager.png|500px|thumb|center]]
[[File:troop_manager.png|500px|thumb|center]]


In the "Manage villages" panel at the top of the troop manager screen, enter in the number of units you would like to be built in total for one village. You can also set a [[#Troop manager|buffer]] if you like, to reserve resources or population space. Once you are happy with your input, in the villages panel below check (tick) the villages you would like to apply this troop build to, then click save to start the recruitment process.  
Skriv in hur enheter du vill ha totalt i byn i “Hantera byar” panelen i toppen av trupphanterar skärmen. Du kan även ordna [[#Troop manager|bufferten]] om du vill, för att reservera resurser eller populations platser. När du är nöjd med din insats, i byns panel nedanför så kan du bocka av de byar som du vill tillämpa denna struktur på, sen klickar du på spara för att starta rekryterings processen.
Om du har gjort mallar (se nedanför hur man gör detta), så kan du tillämpa dessa till byar istället för att skriva in nya antal enheter varje gång. Välj den mall du vill använda i “Hantera byar” panelen från rullgardinsmenyn. Sen, i byarnas panel, bocka av dem byar du vill tillämpa mallen på. Klicka på spara för att tillämpa din valda mall till dina valda byar.


If you have created templates (see below for how to do this), you can apply these to villages instead of inputting a new set of unit numbers each time. In the top panel (the "Manage villages" panel), choose the template you want to use from the dropdown list. Then, in the villages panel, check (tick) the villages you would like to apply a template to. Click the save button to apply your chosen template to those selected villages.
Det tar oftast några minuter för dina trupper att sätta igång och bli rekryterade om du har de nödvändiga resurser och farmplatser tillgängliga.


It usually takes a few minutes for your troops to start being recruited if you have the resources and farm space available.


====Buffer====
====Buffert====
[[File:buffer.png|frame|right]]
[[File:buffer.png|frame|right]]
You can choose to reserve population slots or resources so they will not be used by the troop manager. For example, if you set your population buffer to 100, then 100 population slots will always be kept free and the troop manager will stop recruiting new units when you only have 100 population slots left in your farm.
Du kan välja att reservera populations platser eller resurser så att dem inte används av trupphanteraren. Till exempel, om du sätter din populations buffert på 100, så kommer 100 populations platser alltid vara tillgängliga och trupphanteraren kommer sluta rekrytera nya enheter när du bara har 100 populations plaster kvar i din farm.
 
==Creating and editing your own templates==
To edit templates or make new ones, click the '''manage templates''' link in your troop manager. This will bring you to the template editor screen.


==Konstruera och editera dina egna mallar ==
För att editera mallar eller göra nya, klicka på '''Hantera mallar''' länken i din trupphanterare. Detta tar dig till skärmen där man redigerar mallar.
[[File:template_editor2.png|500px|thumb|center]]
[[File:template_editor2.png|500px|thumb|center]]


====Creating a new template====
====Konstruera en ny mall====
Enter in your desired final troop numbers into the units input boxes, and give it a name in the "template name" field. You can also set a [[#Troop manager|buffer]] value for this template. Once you have done this, click "create new template" to save the new template.
Skriv in antal begärda trupper du vill ha i slutändan i enheternas inmatningsfält, namnge det i “mallnamn” fältet. Du kan även sätta ett buffert värde på denna mallen. När du har gjort detta så klickar du på “Gör en ny mall” för att spara den nya mallen.


====Editing an existing template====
====Editera en existerande mall====
To edit an existing template, click the green edit icon beside the name of the template you want to edit in the templates panel at the bottom of the screen. This will insert the template information into the area above. Adjust the troop numbers and [[#Troop manager|buffer]] as desired, and then click "save".
För att redigera en redan existerande mall, klicka på den gröna redigerings ikonen bredvid namnet på mallen du vill redigera i mallens panel längst ner på skärmen. Detta lägger till mallens information i ytan ovanför. Justera truppantalet och önskad [[#Troop manager|buffert]], klicka sedan på “spara”.


====Applying templates to villages====
====Tillsätta mallar till en by====
Once you have created a template, you will need to apply it to a village to get it to start recruiting units. You can do this from the main Troop Manager screen.
När du har gjort en mall, behöver du tillsätta den till en by för att komma igång med att rekrytera enheter. Du kan även göra detta från den huvudsakliga Trupphanterar skärmen.


[[File:troop_manager.png|500px|thumb|center]]
[[File:troop_manager.png|500px|thumb|center]]


In the top panel (the "Manage villages" panel), choose the template you want to use from the dropdown list. Then, in the villages panel, check (tick) the villages you would like to apply a template to. Click the save button to apply your chosen template to those selected villages.
I den översta panelen (“Hantera byar” panelen), välj den mall du vill använda från rullgardinsmenyn. Sen bockar du av i byarnas panel, vilka byar du vill tillsätta mallen på. Klicka på spara för att tillsätta den valda mallen till de valda byarna.
 


====Deleting templates====
====Ta bort mallar====
To delete a template, check (or tick) the box beside the template name, and click "delete".
För att ta bort en mall, klicka i rutan bredvid mallens namn och klicka på “ta bort”.


= Market Manager =
= Marknadshanterare =


The market manager allows you to set up automatic resource transfers between your villages that are sent at predefined times.
Marknadshanteraren tillåter dig att automatiskt överföra resurser mellan dina byar vid förvalda tider.


== Creating a new trading route ==
== Göra en ny handelsväg ==


Please note that when you create a new trading route the sending village is your currently selected village.
Var god och notera att när du gör en ny handelsväg, så är den byn som skickar din tillfälligt valda by.


To create a new trading route, either enter the coordinates of the target village in the ''Destination'' section or use the '''Favorites''', '''Your own''' or '''History''' helper links on the right.
För att göra en ny handelsväg, kan du antingen skriva in målbyns koordinater i ''Destination'' ytan eller använda dig av '''Favoriter''', '''Dina egna''' eller '''Historia''' hjälplänkarna till höger.


Next, input the number of resources that should be transferred in the ''Resources'' section.
Sen lägger du in antalet resurser som skall bli överförda i ''Resurser'' sektionen.


Lastly, you can choose when the resources should be sent. You can select any of the days of the week and you need to enter the time of day the transfer should be initiated.
Slutligen kan du välja när dina resurser skall skickas. Du kan välja vilken dag i veckan som helst och du behöver skriva in vilken tid på dagen överföringen skall starta.


Resources will only be sent if the village has enough resources and enough merchants are available.
Resurserna kommer endast skickas iväg om byn har tillräckligt med resurser och tillräckligt med handelsmän tillgängliga.


== Viewing and deleting a trading route ==
== Överblicka och ta bort handelsväg ==


Once you have created trading routes you can view a list of them at the bottom of the page. You can see the next scheduled sending time to be sure you've entered the correct days and time.
När du har gjort handelsvägar kan du se en lista av dem längst ner på sidan. Du kan se den nästa schemalagda överföringens tid för att vara säker på att du har skrivit in rätt dag och tid.


It is not currently possible to edit a trading route.
Det är för tillfället inte möjligt att redigera en handlingsväg.


To delete routes either click on the ''delete'' link next to the route or tick the check-boxes next to the routes you wish to delete then click the ''Delete'' button below.
För att ta bort handlingsvägar, klicka antingen på ''ta bort'' länken bredvid handlingsvägen eller klicka i rutan bredvid handlingsvägen du önskar ta bort, klicka sedan ''Ta bort knappen'' nedanför.


= Farm Assistant =
= Farmassistent =


The Farm Assistant allows you to easily send farming attacks to barbarian villages around you, either directly from the map or from recent attack reports in the Account Manager overview.
Farmassistenten låter dig att enkelt skicka farmattacker på barbarbyar nära dig, antingen direkt från kartan eller från nyliga attackrapporten från Kontohanterar överblicken.


You can create two templates to configure different combinations of troops to send on farming attacks. For simplicity, these are called '''A''' and '''B'''.
Du kan göra två mallar för att konfigurera olika kombinationer av trupper för att skicka på farmnings attacker. För enkelhetens skull kallas dessa '''A''' och '''B'''.


== Creating a new template ==
== Konstruera en ny mall ==


To create a new template click on ''New template'' underneath the ''Edit Templates'' section. A new section should appear on the right side of the page.
För att göra en ny mall, klicka på ''Ny mall'' under ''Redigera mallar'' sektionen. En ny sektion borde uppenbara sig på höger sida av sidan.


You can give your template a description to allow yourself to easily identify it in the future.
Du kan ge dina mallar beskrivningar för att enkelt tillåta dig att identifiera dem i framtiden.


Once you've entered the desired troop combinations click ''Save'' to add the new template.
När du har skrivit in den önskade truppkombinationen klicka ''Spara'' för att lägga till den nya mallen.


== Editing or deleting a template ==
== Editera eller ta bort en mall ==


If you need to change the description or troops inside of a template you can edit it by clicking on the template description under the ''Edit Templates' section.
Om du behöver ändra på beskrivningen eller trupperna i mallen, kan du redigera det genom att klicka på mallens beskrivning vid ''Redigera Mallar'' sektionen.


If you'd prefer to delete a template and start over from scratch you can click the red cross to the right of the template description.
Om du hellre tar bort en mall och börjar om från början, kan du klicka på det röda krysset till höger om mallens beskrivning.


== Using the Farm Assistant from the map ==
== Använda Farmassistenten från kartan ==


[[File:am_fa_map.png|right|frame]]
[[File:am_fa_map.png|right|frame]]


Once you've set up one or two templates you can now use the Farm Assistant on the map. Note that you must have the ''Context menu'' enabled.
När du väl har gjort en eller två mallar så kan du nu använda Farmassistenten på kartan. Notera att du måste ha Snabbvalsmenyn aktiverad.
 
När du klickar på en Barbaraby borde du märka att nya ikoner är märkta som '''A''' och '''B'''. Dessa överrensstämmer med mallarna du gjorde från Farmassistentens område. För att skicka en attack, klicka på ikonen och trupperna kommer skickas utan att någon bekräftelse behövs.


When clicking on a barbarian village you should now notice new icons labeled '''A''' and '''B'''. These correspond with the templates you created from within the Farm Assistant area. To send an attack simply click on the icon and the troops will be sent with no confirmation required.
Notera att detta endast fungerar på barbarbyar. Det är inte möjligt att attackera en by ägd av en spelare utan att gå till samlingsplatsen och bekräfta attacken.


Note that this only works on barbarian villages. It is not possible to attack a player owned village without going to the rally point and confirming the attack.


== Using the Farm Assistant from the Account Manager overview ==
== Användning av Farmassistenten från Kontohanterarens översikt ==


[[File:am_fa_ov.png|right|frame]]
[[File:am_fa_ov.png|right|frame]]


You can also use the Farm Assistant to send troops based on your recently received reports. You can do this from the ''Most recent plunders'' widget on the Overview.
Du kan alltså använda Farmassistenten för att skicka trupper baserat på din senast mottagna rapport. Du kan göra detta från Senaste plundrad manicken från Översikten.
 
The widget will show a list of recently received reports where you have attacked a barbarian village and looted resources.


Like the map, you can click on either '''A''' or '''B''' to send troops from one of your templates to the village.
Denna manicken kommer att visa dig en lista av dina senaste mottagna rapporter där du har attackerat en Barbaraby och farmat resurser.
Som på kartan, kan du klicka på antingen '''A''' eller '''B''' för att sicka trupper från en av dina mallar till byn.


There is also a '''C''' icon, which has a special functionality and does not relate to any of your templates. Clicking on '''C''' will use your most recent scout report to attempt to calculate and send the right amount of troops to loot all of the village's resources. You will receive a popup with the exact amount of troops sent.
Där finns även en '''C''' ikon, som har en speciell funktion och som inte relateras till någon av dina mallar. Genom att klicka på '''C''' så kommer dina senaste spejrapporter försöka kalkylera och skicka rätt mängd trupper för att farma byns alla resurser. Du kommer motta en pop-up ruta med exakt mängd trupper som har blivit skickade.


You can only use the '''C''' icon if you have recently scouted the village.
Du kan endast använda '''C''' ikonen om du har spejare i byn.

Nuvarande version från 10 september 2019 kl. 11.30

Kontohanteraren är ett extra tillägg till premiumkontot designat att hjälpa dig att hantera dina byar när du har ett större konto. Hur många byar som krävs för att kunna aktivera Kontohanteraren varierar beroende på världens inställningar dock vanligtvis mellan 2 och 5 byar.

Du kan aktivera Kontohanteraren genom att använda premiumpoäng. För att göra det klickar du på Premium menyn inne i spelet och går till Kontohanterare.


Översikt

Kontohanterarens överblick ger dig med information om din Kontohanterares status och vad den gör för tillfället. Varje ruta innehåller information om olika delar av din Kontohanterare, och du kan klicka och flytta dem på skärmen för att sätta dem i den ordningen du vill.

Spanner icon.png

Genom att klicka på verktygsikonen där den uppenbarar sig i det översta vänstra hörnet av de rutor du tillåter justeras

Senaste Plundrare

Overview plunder.png

Detta kan användas tillsammans med Farmassistenten, för att enkelt kunna skicka attacker till nyligen plundrade byar. Den visar barbarbyar som du nyligen attackerat och plundrat resurser ifrån.

För mer information om A, B och C ikonerna, var god och se Farmassistens hjälpen.

Byöversikt

Overview village.png

I byöversikt panelen finns det färgade prickar som indikerar statusen på din trupphanterare, byhanterare och marknadshanterare. En grön prick indikerar att hanteraren är aktiv på den byn. En grå prick visar att inga arbetsuppgifter är planerade, och en gul prick indikerar att byn hanteras, men för tillfället är pausad.

Genom att klicka på en grön eller gul prick kommer du att pausa/starta hanteraren för en by, och att klicka på en grå prick kommer ta dig till en relevant kontothanterarskärm för den byn.

Kontsruktionsmallar

Overview template.png

Sektionen för konstruktionsmallar ger dig överblick på alla dina Byhanterar mallar.

Du kan se antalet byar som är tilldelade varje mall, hur många av byarna som är pausade och antalet byggnadsuppgraderingar som redan är köade.

Varningar och Rekommendationer

Overview warning.png

Om din farm är vid full kapacitet eller ditt lager är fullt, till exempel, så kommer du att bli notifierad här.

Tillkännagivanden

I skärmen för tillkännagivanden kan du välja om kontohanteraren ska sända dig ett mail när du får inkommande attacker. För att aktivera attack tillkännagivanden, klicka i rutan som säger Aktivera attack tillkännagivanden. Detta tillåter dig att specificera dina inställningar lite mer i denna sektion.

Attack notifications.png

Denna inställning är delad i två sektioner.

Hur ofta vill du få tillkännagivanden?

Första delen av formuläret hanterar villkoren om när och hur du vill få Email tillkännagivanden om attacker.

Efter varje ny attack Du kommer bli notifierar när dina inkommande stiger från 0 till 1.
Efter varje (XX) inkommande attacker Du kommer att få notifikation varje gång detta antalet (XX) nya attacker skickas på din by/byar.
Notifiera mig varje (XX) timme(ar) Du kommer bara få notifikationer per (XX) specificerade timmar.
Notifiera mig bara när jag inte är inloggad Om ikryssad så kommer du bara att få notifikationer när du inte är inloggad eller när ditt konto är stillastående.

Hur borde attackerna grupperas?

Denna delen av formuläret hanterar vad du vill se när du får ett tillkännagivande om attacker.

Gruppera inte attacker Attacker kommer att visas i ordning, utan gruppering.
Gruppera attacker enligt anfallare Attacker kommer att visas enligt namnet på anfallaren.
Gruppera attacker efter målby Attacker kommer bli grupperade enligt vilken by som är måltavla.
Visa endast (XX) antal attacker per grupp Tillkännagivanden kommer endast innehålla valda antal (XX) attacker från varje grupp.

Byhanterare

Byhanteraren kan användas för att automatisera köerna av byggnader i dina byar. Du kan justera målbyns byggnadsnivåer och i vilken ordning byggnaderna borde sättas i kö genom att använda mallsystemet.

Hantera mallar

När du öppnar Byhanteraren kommer du automatiskt bli visad Hantera Byar skärmen. För att hantera dina mallar, var god och klicka på Hantera mallar.

System mallar

Spelet förser dig med 3 automatiska mallar att använda hur du vill. Dessa kan dock inte redigeras eller tas bort.

System mallarna är:

  • Resurser - Allmänt välbyggd by med inriktning på att resursbyggnaderna kommer upp i nivå 30 först.
  • Defensiv - För byar som producerar defensiva trupper.
  • Offensiv- För byar som producerar offensiva trupper.


Konstruera din egen mall

Du kan konstruera och justera din egen mall om de 3 systemmallarna inte passar in på dina behov. För att göra det så fyller du i namnet på din mall i Konstruera Mall sektionen och välj antingen att börja från grunden och kopiera från en tom mall eller genom att kopiera från en redan existerande mall.


Am vm ct.png

Överblicka, döpa om och ta bort mallar

Under sektionen Konstruera mallar så hittar du en lista av dina redan existerande mallar. Byggnads nivåerna som visas i tabellen är byggnadsnivåerna i målbyn när Byhanteraren har jobbat klart på den byn.

Du kan klicka på Pencil ikonen för att döpa om en eller Cross ikonen för att ta bort den. Notera att system mallar inte kan tas bort eller döpas om.

För att överblicka eller editera ordningen av mallarna klickar du på dess namn.

Listan av mallarna i Byhanteraren

Redigering av mallar

Början av en byggnadskö, exempel mall.

Precis som föregående sida så kommer Summerings sektionen visa dig målbyns nivåer för varje byggnad.

Under detta visar Byggnads kö i vilken exakt ordning byggnaderna kommer att uppgraderas.

Posterna i listan för Byggnads kö visar vilken byggnad som skall uppgraderas, hur många nivåer den kommer uppgradera och vilken nivå byggnaden kommer vara efter den är klar.

Du kan ta bort uppgraderingar från kön genom att klicka CrossOm du önskar att ändra på ordningen i kön så kan du klicka och dra i Sorting ikonen.

Hursomhelst, olikt andra sektioner i spelet så kommer inte dina borttagningar/omordningar i kön sparas med en gång. Du måste klicka på “Spara” knappen nedanför för att spara dina ändringar! Du måste även klicka på “Spara” efter att ha lagt till nya kommandon i kön.

Du har även valmöjligheten att låta Byhanteraren demolera byggnader av ditt val som har högre nivå än målets nivå i din mall. Byhanteraren kommer endast göra så om ditt Högkvarter är minst nivå 15 och din by har 100% lojalitet.

För att lägga till nya byggnader i kön så använder du Lägg till kommando i sektionen som är längst ner på sidan.

Byhanteraren kommer att köa byggnader i exakt den ordningen som visas på denna sida. Detta innebär att om du lägger till 20 nivåer av uppgraderingar i Barrack så kommer dem uppgraderas på rak, Byhanteraren kommer alltså uppgradera alla 20 nivåer av Barracken innan den går vidare till nästa byggnad. Om du skulle lägga till 2 nivåer av Barracken, sen 2 nivåer av Smedjan och repetera detta 10 gånger så kommer Byhanteraren att uppgradera dessa två gradvis.

Tillge mallar att hantera dina byar

Du kan tillge mallar till byar och hantera allmänna Byhanterarinställningar från Hantera byar skärmen.

Tillge eller ta bort mallar till en by

För att tillge mallar till en eller fler byar behöver du först välja byar genom att klicka i kryssrutorna till vänster om bynamnen.

Sen gör du dig säker på att Använd mall är vald i Funktion rullgardinsmenyn, välj en mall i den närliggande listan och klicka Välj.

Du kan konfirmera att mallen har tillgivits en by genom att kolla på Status kolumnen för byn, där borde det nu stå Aktiv.

För att ta bort en mall från en by kan du göra samma sak som ovan men välj istället Ta bort i rullgardinsmenyn.

Du kan även tillge en mall till en by genom att gå in på byns Högkvarter, klicka på Byhanterarens flik och klicka Använd mall från listan i Byt mall sektionen.

Ett exempel där Byhanteraren där en by har blivit tilldelad Resursmallen och Byhanteraren för tillfället är igång.

Pausa och fortsätta Kontohanteraren

Om du vill spara dina resurser i en by är det möjligt att pausa Byhanteraren utan att ta bort mallen.

Du kan göra detta på ett liknande sätt som du lägger till en mall till en by, bara genom att välja Paus eller Fortsätt från rullgardinsmenyn.

Du kan även direkt klicka på Paus eller Fortsätt i status kolumnen i byn.

Generella Anteckningar

Byhanteraren kommer periodvis kolla dina byggnadsköer och köa upp nya uppgraderingar när det är möjligt. Det kan ibland ta några minuter för hanteraren att börja köa byggnader efter att du har tillgivit den en mall.

Hanteraren kan inte kringgå byggnader, population eller resurskrav.

Om en bys lager inte är tillräckligt stort för att nästa uppgradering i byggnadsordningen skall kunna sättas i kö så kommer den att försöka lägga till en nivåuppgradering på ditt lager.

Likaså om farmen är för liten så kommer den att försöka lägga till en farmuppgradering.

Byhanteraren tillåter dig att bearbeta upp till 50 byggnadskommandon i varje by, efter det kommer den att pausa och du måste reaktivera den.

Forskningshanterare

Forskningshanteraren låter dig att automatisera forskningen av olika typer av trupper i varje by. När förutsättningarna för byggnadsnivåer uppfyllts och resurserna är tillgängliga kommer forskningshanteraren automatiskt lägga upp forskningen i smedjan åt dig.

Du kan använda olika mallar för vilka enheter som ska forskas fram i olika byar. Forsknigshanteraren kommer lägga till dessa i den ordning de är uppsatta på mallen.

Trupphanterare

Trupphanteraren tillåter dig att automatisera rekryteringen av trupper genom att välja hur många enheter du vill bygga i varje by. När resurserna är tillgängliga kommer trupphanteraren automatiskt rekrytera enheterna åt dig.

Du kan lägga till antal trupper direkt till byar, eller så kan du göra och spara mallar för framtida bruk, och lägga till dem på byn senare.

Använda trupphanterare för att rekrytera enheter

Troop manager.png

Skriv in hur enheter du vill ha totalt i byn i “Hantera byar” panelen i toppen av trupphanterar skärmen. Du kan även ordna bufferten om du vill, för att reservera resurser eller populations platser. När du är nöjd med din insats, i byns panel nedanför så kan du bocka av de byar som du vill tillämpa denna struktur på, sen klickar du på spara för att starta rekryterings processen. Om du har gjort mallar (se nedanför hur man gör detta), så kan du tillämpa dessa till byar istället för att skriva in nya antal enheter varje gång. Välj den mall du vill använda i “Hantera byar” panelen från rullgardinsmenyn. Sen, i byarnas panel, bocka av dem byar du vill tillämpa mallen på. Klicka på spara för att tillämpa din valda mall till dina valda byar.

Det tar oftast några minuter för dina trupper att sätta igång och bli rekryterade om du har de nödvändiga resurser och farmplatser tillgängliga.


Buffert

Buffer.png

Du kan välja att reservera populations platser eller resurser så att dem inte används av trupphanteraren. Till exempel, om du sätter din populations buffert på 100, så kommer 100 populations platser alltid vara tillgängliga och trupphanteraren kommer sluta rekrytera nya enheter när du bara har 100 populations plaster kvar i din farm.

Konstruera och editera dina egna mallar

För att editera mallar eller göra nya, klicka på Hantera mallar länken i din trupphanterare. Detta tar dig till skärmen där man redigerar mallar.

Template editor2.png

Konstruera en ny mall

Skriv in antal begärda trupper du vill ha i slutändan i enheternas inmatningsfält, namnge det i “mallnamn” fältet. Du kan även sätta ett buffert värde på denna mallen. När du har gjort detta så klickar du på “Gör en ny mall” för att spara den nya mallen.

Editera en existerande mall

För att redigera en redan existerande mall, klicka på den gröna redigerings ikonen bredvid namnet på mallen du vill redigera i mallens panel längst ner på skärmen. Detta lägger till mallens information i ytan ovanför. Justera truppantalet och önskad buffert, klicka sedan på “spara”.

Tillsätta mallar till en by

När du har gjort en mall, behöver du tillsätta den till en by för att komma igång med att rekrytera enheter. Du kan även göra detta från den huvudsakliga Trupphanterar skärmen.

Troop manager.png

I den översta panelen (“Hantera byar” panelen), välj den mall du vill använda från rullgardinsmenyn. Sen bockar du av i byarnas panel, vilka byar du vill tillsätta mallen på. Klicka på spara för att tillsätta den valda mallen till de valda byarna.


Ta bort mallar

För att ta bort en mall, klicka i rutan bredvid mallens namn och klicka på “ta bort”.

Marknadshanterare

Marknadshanteraren tillåter dig att automatiskt överföra resurser mellan dina byar vid förvalda tider.

Göra en ny handelsväg

Var god och notera att när du gör en ny handelsväg, så är den byn som skickar din tillfälligt valda by.

För att göra en ny handelsväg, kan du antingen skriva in målbyns koordinater i Destination ytan eller använda dig av Favoriter, Dina egna eller Historia hjälplänkarna till höger.

Sen lägger du in antalet resurser som skall bli överförda i Resurser sektionen.

Slutligen kan du välja när dina resurser skall skickas. Du kan välja vilken dag i veckan som helst och du behöver skriva in vilken tid på dagen överföringen skall starta.

Resurserna kommer endast skickas iväg om byn har tillräckligt med resurser och tillräckligt med handelsmän tillgängliga.

Överblicka och ta bort handelsväg

När du har gjort handelsvägar kan du se en lista av dem längst ner på sidan. Du kan se den nästa schemalagda överföringens tid för att vara säker på att du har skrivit in rätt dag och tid.

Det är för tillfället inte möjligt att redigera en handlingsväg.

För att ta bort handlingsvägar, klicka antingen på ta bort länken bredvid handlingsvägen eller klicka i rutan bredvid handlingsvägen du önskar ta bort, klicka sedan Ta bort knappen nedanför.

Farmassistent

Farmassistenten låter dig att enkelt skicka farmattacker på barbarbyar nära dig, antingen direkt från kartan eller från nyliga attackrapporten från Kontohanterar överblicken.

Du kan göra två mallar för att konfigurera olika kombinationer av trupper för att skicka på farmnings attacker. För enkelhetens skull kallas dessa A och B.

Konstruera en ny mall

För att göra en ny mall, klicka på Ny mall under Redigera mallar sektionen. En ny sektion borde uppenbara sig på höger sida av sidan.

Du kan ge dina mallar beskrivningar för att enkelt tillåta dig att identifiera dem i framtiden.

När du har skrivit in den önskade truppkombinationen klicka Spara för att lägga till den nya mallen.

Editera eller ta bort en mall

Om du behöver ändra på beskrivningen eller trupperna i mallen, kan du redigera det genom att klicka på mallens beskrivning vid Redigera Mallar sektionen.

Om du hellre tar bort en mall och börjar om från början, kan du klicka på det röda krysset till höger om mallens beskrivning.

Använda Farmassistenten från kartan

Am fa map.png

När du väl har gjort en eller två mallar så kan du nu använda Farmassistenten på kartan. Notera att du måste ha Snabbvalsmenyn aktiverad.

När du klickar på en Barbaraby borde du märka att nya ikoner är märkta som A och B. Dessa överrensstämmer med mallarna du gjorde från Farmassistentens område. För att skicka en attack, klicka på ikonen och trupperna kommer skickas utan att någon bekräftelse behövs.

Notera att detta endast fungerar på barbarbyar. Det är inte möjligt att attackera en by ägd av en spelare utan att gå till samlingsplatsen och bekräfta attacken.


Användning av Farmassistenten från Kontohanterarens översikt

Am fa ov.png

Du kan alltså använda Farmassistenten för att skicka trupper baserat på din senast mottagna rapport. Du kan göra detta från Senaste plundrad manicken från Översikten.

Denna manicken kommer att visa dig en lista av dina senaste mottagna rapporter där du har attackerat en Barbaraby och farmat resurser. Som på kartan, kan du klicka på antingen A eller B för att sicka trupper från en av dina mallar till byn.

Där finns även en C ikon, som har en speciell funktion och som inte relateras till någon av dina mallar. Genom att klicka på C så kommer dina senaste spejrapporter försöka kalkylera och skicka rätt mängd trupper för att farma byns alla resurser. Du kommer motta en pop-up ruta med exakt mängd trupper som har blivit skickade.

Du kan endast använda C ikonen om du har spejare i byn.