Världsinställningar: Skillnad mellan sidversioner
Ingen redigeringssammanfattning |
Ingen redigeringssammanfattning |
||
Rad 23: | Rad 23: | ||
== Adelsmän == | == Adelsmän == | ||
Det finns två stycken inställningar som kan användas för att rekrytera en [[adelsman]]. [[Guld mynt|Guldmynt systemet]] och [[Paket|Paket systemet]]. En värld kan endast ha en av dessa inställningar. | |||
Det finns två stycken inställningar som kan användas för att rekrytera en adelsman. Guldmynt systemet och Paket systemet. En värld kan endast ha en av dessa inställningar. | |||
== Moral == | == Moral == | ||
Vänligen se [[Moral]] för mer information. | |||
== Bonus byar == | == Bonus byar == | ||
Vänlige se Bonus byar för mer information. | Vänlige se Bonus byar för mer information. | ||
== | == Forskninga system == | ||
Vänligen se [[Forsknings system]] för mer information. | |||
Vänligen se | |||
== Nybörjarskydd == | == Nybörjarskydd == | ||
Nybörjarskydd är en inställning som relegerar hur länge en spelare inte kan bli attackerad efter att han/hon har gått med i världen. | Nybörjarskydd är en inställning som relegerar hur länge en spelare inte kan bli attackerad efter att han/hon har gått med i världen. | ||
Inställningen gör så att nya spelare kan "hitta sina " fötter i spelet, före de attackerar sina grannar. Nybörjarskyddet är generellt inställt på antal dagar som kan variera mellan 2 till 5. | Inställningen gör så att nya spelare kan "hitta sina " fötter i spelet, före de attackerar sina grannar. Nybörjarskyddet är generellt inställt på antal dagar som kan variera mellan 2 till 5. | ||
== Stamgräns == | == Stamgräns == | ||
Stamgränsen kontrollerar hur många medlemmar det kan vara med i en stam som mest. | Stamgränsen kontrollerar hur många medlemmar det kan vara med i en stam som mest. | ||
Rad 81: | Rad 56: | ||
== Kontohanteraren == | == Kontohanteraren == | ||
Inställningen bestämmer om Kontohanteraren är tillgänglig för premiumanvändare eller inte. | Inställningen bestämmer om Kontohanteraren är tillgänglig för premiumanvändare eller inte. | ||
== Stamkrig == | == Stamkrig == | ||
Stamkrig är en funktion som låter krigande stammar att föra statistik på sina framgångar och motgångar i sina krig. Både nuvarande och avslutade krig. | Stamkrig är en funktion som låter krigande stammar att föra statistik på sina framgångar och motgångar i sina krig. Både nuvarande och avslutade krig. | ||
== Startposition == | == Startposition == | ||
Inställningen bestämmer om det ska vara möjligt för spelare att välja startposition när de börjar på en värld, d.v.s var någonstans deras by ska hamna. Följande alternativ finns att välja mellan: Nordväst, Nordost, Sydväst, Sydost och Slumpmässig. | Inställningen bestämmer om det ska vara möjligt för spelare att välja startposition när de börjar på en värld, d.v.s var någonstans deras by ska hamna. Följande alternativ finns att välja mellan: Nordväst, Nordost, Sydväst, Sydost och Slumpmässig. |
Versionen från 9 maj 2011 kl. 14.45
Spelhastighet
Hastigheten på en värld bestämmer hur fort saker produceras och färdas. Detta inkluderar hastigheten på byggnadstiden, färdtiden för enheter, färdtiden för handelsmän, resurs produktion och den dagliga ökande procentbaren för Paladins chans att hitta nya föremål.
Enhetshastighet
Unit Speed is the factor with which in particular the standard unit speed of units on a world is multiplied. To get the actual unit speed on any particular world, divide the default speed with the World Speed and the Unit Speed.
For example, a Spearman unit, with a standard speed of 6 minutes per map field, on a Speed 2 world with a Unit Speed of 1.5 will take 6 / 2 / 1.5 = 2 minutes to cross a single map field.
Paladin
En Paladin är enkel, men ändå kraftfull enhet som kan bli rekryterad vid en Staty, men Paldin måste vara aktiverad på världen för att detta ska vara möjligt. En Paladin kan utrustas med olika föremål som kan ge dig olika bonusar, det finns två olika typer av föremål, nya föremål och gamla föremål.
Bågskyttar
Inställningen bestämmer om det ska finnas Bågskyttar och Beriden bågskyttar aktiverat på världen eller inte.
Kyrka
Inställningen bestämmer om det ska finnas Kyrkor och Första kyrkan aktiverat på världen eller inte.
Adelsmän
Det finns två stycken inställningar som kan användas för att rekrytera en adelsman. Guldmynt systemet och Paket systemet. En värld kan endast ha en av dessa inställningar.
Moral
Vänligen se Moral för mer information.
Bonus byar
Vänlige se Bonus byar för mer information.
Forskninga system
Vänligen se Forsknings system för mer information.
Nybörjarskydd
Nybörjarskydd är en inställning som relegerar hur länge en spelare inte kan bli attackerad efter att han/hon har gått med i världen. Inställningen gör så att nya spelare kan "hitta sina " fötter i spelet, före de attackerar sina grannar. Nybörjarskyddet är generellt inställt på antal dagar som kan variera mellan 2 till 5.
Stamgräns
Stamgränsen kontrollerar hur många medlemmar det kan vara med i en stam som mest.
Militia
Indicates whether or not the Militia unit is available for summoning.
Inställningen bestämmer om Milis enheten är tillgänglig på världen eller inte.
Kontohanteraren
Inställningen bestämmer om Kontohanteraren är tillgänglig för premiumanvändare eller inte.
Stamkrig
Stamkrig är en funktion som låter krigande stammar att föra statistik på sina framgångar och motgångar i sina krig. Både nuvarande och avslutade krig.
Startposition
Inställningen bestämmer om det ska vara möjligt för spelare att välja startposition när de börjar på en värld, d.v.s var någonstans deras by ska hamna. Följande alternativ finns att välja mellan: Nordväst, Nordost, Sydväst, Sydost och Slumpmässig.
Command Gaps
Attack and Support movements, which are jointly referred to as Commands, are sent as soon as you hit the 'OK' button on the command confirmation screen. There are a number of ways - both legal and illegal - available to players to reduce the amount of time necessary to click several 'OK' buttons. This is usually used to 'cluster' one's attacks containing noblemen close together so that they can all land quickly after a large attack which is intended to clear an enemy village of defending troops. Sending the noblemen close togther makes it more difficult for the defender to slip in other troops to destroy the incoming noblemen, who are travelling with only a small party.
The Command Gaps are periods of time automatically inserted between attacks that are sent 'too' close together. The default is 100ms (milliseconds). This means that if you send one command to at 1:00:33:347 (hours:minutes:seconds:milliseconds), and manage to send the next to land at 1:00:33:349, the system will make it land at 1:00:33:447 instead, assuming the world you're on is using a 100ms attack gap.