Världsinställningar: Skillnad mellan sidversioner

Från Tribalwars Wiki SE
Hoppa till navigering
Ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
 
(21 mellanliggande sidversioner av 3 användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
== Spelhastighet ==
== Spelhastighet ==


The "Speed" of worlds is the factor with which the default speeds of various things on a world are multiplied. Perhaps most simply put, a building will build twice as quickly on a Speed 2 world compared to the same building on a world with Speed 1. Among the things governed by the world speed are building times, unit travel times, [[trade|merchant]] travel times, resource production rates and the daily [[Paladin_items|Paladin Weapon]] finding percentage increase.
Hastigheten på en värld bestämmer hur fort saker produceras och färdas. Detta inkluderar hastigheten på byggnadstiden, färdtiden för enheter, färdtiden för handelsmän, resurs produktion och den dagliga ökande procentbaren för Paladins chans att hitta nya [[Paladins vapen|föremål]].
 
 
----
 
 
Hastigheten på en värld bestämmer hur fort saker produceras och färdas. Detta inkluderar hastigheten på byggnadstiden, färdtiden för enheter, färdtiden för handelsmän, resurs produktion och den dagliga ökande procentbaren för Paladins chans att hitta nya föremål.


== Enhetshastighet ==
== Enhetshastighet ==
Enhetshastigheten är det som bestämmer hur fort enheter färdas över fälten som finns på kartan. För att få den exakta enhetshastigheten på en slumpmässig värld, dela standardhastigheten med spelhastigheten och enhetshastigheten.


Unit Speed is the factor with which in particular the standard unit speed of units on a world is multiplied. To get the actual unit speed on any particular world, divide the default speed with the World Speed and the Unit Speed.
Till exempel, en Spjutman med en standardhastighet på 6 minuter per fält, på en värld med spelhastighet 2 och enhetshastighet 1.5 kommer att ta 6 /2 / 1.5 = 2 minuter för att korsa ett fält på kartan.
 
For example, a Spearman unit, with a standard speed of 6 minutes per [[map]] field, on a Speed 2 world with a Unit Speed of 1.5 will take 6 / 2 / 1.5 = 2 minutes to cross a single map field.


== Paladin ==
== Paladin ==


The [[Paladin]] is a single, powerful unit that can be recruited at a Statue, if activated in a world. Equippable [[Paladin_items|weapons]] which can give various bonuses are can be available in one of two different sets or completely deactivated.
En [[Paladin|Paladin]] är enkel, men ändå kraftfull enhet som kan bli rekryterad vid en Staty, men Paldin måste vara aktiverad på världen för att detta ska vara möjligt.
 
En Paladin kan utrustas med olika [[Paladins vapen|föremål]] som kan ge dig olika bonusar, det finns två olika typer av föremål, nya föremål och gamla föremål.


----
Det finns även en inställning som innebär att man istället för en enstaka Paladin som har möjlighet att använda vapen, har flera Paladins som kan lära sig olika färdigheter och öka i nivå. Information om detta hittar du under [[Paladins_Färdigheter|Paladins Färdigheter]]
 
 
En Paladin är enkel, men ändå kraftfull enhet som kan bli rekryterad vid en Staty, men Paldin måste vara aktiverad på världen för att detta ska vara möjligt.
En Paladin kan utrustas med olika föremål som kan ge dig olika bonusar, det finns två olika typer av föremål, nya föremål och gamla föremål.


== Bågskyttar ==
== Bågskyttar ==
Governs the availability of the [[Archer]] and [[Mounted archer]] units, and the "Archery" combat factor.


 
Inställningen bestämmer om det ska finnas [[Bågskytt|Bågskyttar]] och [[Beriden bågskytt|Beriden bågskyttar]] aktiverat på världen eller inte.
----
 
 
Inställningen reglerar om det ska finnas Bågskyttar och Beriden bågskytt aktiverat på världen eller inte.


== Kyrka ==
== Kyrka ==


Governs the availability of the [[Church]] and [[First church]] buildings and the [[Battles#Church|Belief]] combat factor.
Inställningen bestämmer om det ska finnas [[Kyrka|Kyrkor]] och [[Första kyrkan]] aktiverat på världen eller inte.
 
 
----
 
Inställningen reglerar om det ska finnas Kyrkor och Första Kyrkan aktiverat på världen eller inte.


== Adelsmän ==
== Adelsmän ==
There are two main systems in use for the purchasing of [[Nobleman|Noblemen]], [[Gold_coins|Coins]] and [[Package_System|Packages]]. A world can be set to either. The prices can also vary - the most common variation seen is the reduction of prices in late-phases.


Det finns två stycken inställningar som kan användas för att rekrytera en [[adelsman]]. [[Guld mynt|Guldmynt systemet]] och [[Paket|Paket systemet]]. En värld kan endast ha en av dessa inställningar.


----
== Moral ==


Vänligen se [[Moral]] för mer information.


Det finns två stycken inställningar som kan användas för att rekrytera en adelsman. Guldmynt systemet och Paket systemet. En värld kan endast ha en av dessa inställningar.
== Bonus byar  ==


== Moral ==
Vänligen se [[Bonus byar]] för mer information.


Please see [[Battles#Morale|Battles - morale]] for more information.
== Forskningssystem ==


----
Vänligen se [[Forskningssystem]] för mer information.
Vänligen se Moral för mer information.


== Bonus byar  ==
== Nybörjarskydd ==


Information on the type of Bonus Villages, see [[Bonus villages]] for more information.
Nybörjarskydd är en inställning som reglerar hur länge en spelare inte kan bli attackerad efter att han/hon har gått med i världen.
Inställningen gör så att nya spelare kan "hitta sina" fötter i spelet, före de attackerar sina grannar. Nybörjarskyddet är generellt inställt på antal dagar som kan variera mellan 2 till 10.


== Stamgräns ==


----
Stamgränsen kontrollerar hur många medlemmar det kan vara med i en stam som mest.


Vänlige se Bonus byar för mer information.  
== Milis ==
Inställningen bestämmer om [[Milis]] enheten är tillgänglig på världen eller inte.


== Forskning system ==
== Kontohanteraren ==
There are various different systems of Research and Technology available, please see [[Tech_systems|Research Systems]] for more information.


Inställningen bestämmer om Kontohanteraren är tillgänglig för premiumanvändare eller inte.


----
== Stamkrig ==


Vänligen se Forskning system för mer information.
Stamkrig är en funktion som låter krigande stammar att föra statistik på sina framgångar och motgångar i sina krig. Både nuvarande och avslutade krig.  


== Nybörjarskydd ==
== Startposition ==


Beginner protection (BP for short) is a set amount of time that a player's village cannnot be attacked after a world has started which is intended to allow that player to "find their feet" before being set upon by their neighbours. BP is generally determined in days, and will usually vary between 2 to 5 days.
Inställningen bestämmer om det ska vara möjligt för spelare att välja startposition när de börjar på en värld, d.v.s var någonstans deras by ska hamna. Följande alternativ finns att välja mellan: Nordväst, Nordost, Sydväst, Sydost och Slumpmässig.


Notera att detta val sätts ur spel vid [[Förregistrering|Förregistrering]].


----
Nybörjarskydd är en inställning som relegerar hur länge en spelare inte kan bli attackerad efter att han/hon har gått med i världen.
Inställningen gör så att nya spelare kan "hitta sina " fötter i spelet, före de attackerar sina grannar. Nybörjarskyddet är generellt inställt på antal dagar som kan variera mellan 2 till 5.


== Stamgräns ==
== Kommando blockad ==
The Tribe Member limit is the amount of players that can be members of a single tribe. Rare worlds may not have any maximum number of members at all.


Kommando blockad betyder att en viss tid automatiskt är insatt mellan en attack som har skickats för "fort". Standarden är 100ms. (millisekunder)
Detta betyder att om du har lyckats skicka två attacker varav en tar 1:00:33:347 att landa (timmar, minuter, sekunder, millisekunder) och den andra tar 1:00:33:349, så kommer systemet automatiskt att göra så att din andra attack landar 1:00:33:447 istället, beroende på hur inställningen i kommando blockad ser ut.


----
== Limited Haul ==


Stamgränsen kontrollerar hur många medlemmar det kan vara med i en stam som mest.  
Limited Haul är en serverinställning där varje spelare har en begränsad mängd resurser som kan farmas från andra byar.


== Militia ==
Under Samlingsplatsen kan du se mängden resurser du har farmat de senaste 24 timmarna, och även din nuvarande övre gräns.
Indicates whether or not the [[Militia]] unit is available for summoning.


[[Fil:Limited_hauls.png ]]


----
I detta exemplet har spelaren farmat 23,624 resurser under de senaste 24 timmarna. Spelarens övre gräns ligger på 49,875 resurser. Om de når sin gräns, kommer de inte längre kunna farma några resurser förrän mängden resurser farmade under de senaste 24 timmarna sjunker under den övre gränsen.


Inställningen bestämmer om Milis enheten är tillgänglig världen eller inte.
Detta betyder att summan av dina infarmade resurser inte återställs vid en specifik tid varje dag. Det är en fortlöpande uträkning, som alltid baseras de senaste 24 timmarna. Om du nu farmar ihop ytterligare 1000 resurser, kommer detta räknas in i din gräns för de kommande 24 timmarna.


== Kontohanteraren ==
Din gräns varierar baserat på världens inställningar, och kan därför variera mellan olika världar. Gränsen ökar i takt med att ditt antal byar ökar och även på hur lång tid ditt konto har funnits på världen. Gränsen ökar varje timme.  
Availability or non-availability of the [[Premium|Account manager]] premium expansion feature.


Standardberäkningen för din gräns är: (Timmar på världen / 24 + antal byar) x 1000.


----
Varje värld har även en max gräns för hur mycket du kan farma. Denna varierar också mellan världarna men när du väl uppnår denna kommer den övre gränsen inte längre öka. Den övre gränsen för våra världar med inställningen, har hittills varit satt till 100 000 resurser per 24 timmar.


Inställningen bestämmer om Kontohanteraren är tillgänglig för premiumanvändare eller inte.
Om du förlorar en by är det möjligt att din gräns kan sänkas.


== Stamkrig ==
== Insamling ==
'Tribe Wars' is a feature that can be made use of by tribes to track various war statistics about wars they declare officially via said tool. Availability on the world is indicated by this setting.


Denna funktion låter dig skicka iväg dina trupper för att leta i omgivningarna efter resurser. Till skillnad mot vanliga farmattacker betyder det att dina trupper inte kan dö eftersom de inte deltar i strid, men å andra sidan kommer de också hem med mindre resurser än om de farmat. Under tiden dina trupper är ute i bygden och samlar, är de inte tillgängliga. De kan alltså inte ta emot kommandon när du skickat iväg dem, vilket betyder att du kan varken kalla tillbaka dem eller ändra den order de fått.


----
[[Fil:Scavenging.png ]]


Stamkrig är en funktion som låter krigande stammar att föra statistik sina framgångar och motgångar i sina krig. Både nuvarande och avslutade krig.  
Valen för denna Insamling hittar du på Samlingsplatsen.
Att låsa upp de olika alternativen för insamling kommer ge dig möjligheten att skicka ut fyra olika insamlingsgrupper i fyra olika riktningar, beroende valet du gör och mängden trupper i gruppen som ska samla resurser.


== Startposition ==
När du väl skickat ut gruppen kommer skärmen för Insamling i en översikt visa dig när trupperna kommer att återvända. Du kan också se dina samlande grupper på truppöversikten. När de återvänder får du en rapport med detaljerad översikt över resurserna de samlat ihop.  
Governs whether an option is shown to players upon joining a world to choose a general direction in which their village should be placed when spawned. Available directions are: "North-West, North-East, South-East and South-West."
 
 
----


Inställningen bestämmer om det ska vara möjligt för spelare att välja startposition när de börjar på en värld, d.v.s var någonstans deras by ska hamna. Följande alternativ finns att välja mellan: Nordväst, Nordost, Sydväst, Sydost och Slumpmässig.
Resurserna dina trupper samlat ihop kommer alltid vara jämt fördelade; det är inte möjligt att samla en specifik resurs.


== Farmbegränsning ==


En Farmbegränsning (om den är aktiverad) begränsar det maximala antalet trupper som kan finnas på plats i en by innan deras effektivitet börjar minska. Detta baseras på en inställning med ett värde för Farmbegränsning (Tillgänglig på sidan för Världsinställningar) och storleken på Farmen i din by.


== Command Gaps ==
För att räkna ut vad detta blir kan du använda denna formel: (Farm Nivå * Farm Begränsning') / Antal tillgängliga enheter i byns population


Attack and Support movements, which are jointly referred to as Commands, are sent as soon as you hit the 'OK' button on the command confirmation screen. There are a number of ways - both legal and illegal - available to players to reduce the amount of time necessary to click several 'OK' buttons. This is usually used to 'cluster' one's attacks containing noblemen close together so that they can all land quickly after a large attack which is intended to clear an enemy village of defending troops. Sending the noblemen close togther makes it more difficult for the defender to slip in other troops to destroy the incoming noblemen, who are travelling with only a small party.
Om resultatet blir högre än 1, kommer trupperna slåss med full styrka. Om siffran är lägre än 1 kommer dina trupper slåss med reducerad styrka motsvarande denna siffra (t.ex blir resultatet av 0.89 att trupperna har 89% styrka).


The Command Gaps are periods of time automatically inserted between attacks that are sent 'too' close together. The default is 100ms (milliseconds). This means that if you send one command to at 1:00:33:347 (hours:minutes:seconds:milliseconds), and manage to send the next to land at 1:00:33:349, the system will make it land at 1:00:33:447 instead, assuming the world you're on is using a 100ms attack gap.
Notera att när det gäller populationen av närvarande enheter så gäller det INTE antal enheter utan farmplaterserna enheterna använder (t.ex. 1 för en Spjutman, eller 4 för en Lätt Kavalleri).

Nuvarande version från 25 maj 2021 kl. 17.02

Spelhastighet

Hastigheten på en värld bestämmer hur fort saker produceras och färdas. Detta inkluderar hastigheten på byggnadstiden, färdtiden för enheter, färdtiden för handelsmän, resurs produktion och den dagliga ökande procentbaren för Paladins chans att hitta nya föremål.

Enhetshastighet

Enhetshastigheten är det som bestämmer hur fort enheter färdas över fälten som finns på kartan. För att få den exakta enhetshastigheten på en slumpmässig värld, dela standardhastigheten med spelhastigheten och enhetshastigheten.

Till exempel, en Spjutman med en standardhastighet på 6 minuter per fält, på en värld med spelhastighet 2 och enhetshastighet 1.5 kommer att ta 6 /2 / 1.5 = 2 minuter för att korsa ett fält på kartan.

Paladin

En Paladin är enkel, men ändå kraftfull enhet som kan bli rekryterad vid en Staty, men Paldin måste vara aktiverad på världen för att detta ska vara möjligt. En Paladin kan utrustas med olika föremål som kan ge dig olika bonusar, det finns två olika typer av föremål, nya föremål och gamla föremål.

Det finns även en inställning som innebär att man istället för en enstaka Paladin som har möjlighet att använda vapen, har flera Paladins som kan lära sig olika färdigheter och öka i nivå. Information om detta hittar du under Paladins Färdigheter

Bågskyttar

Inställningen bestämmer om det ska finnas Bågskyttar och Beriden bågskyttar aktiverat på världen eller inte.

Kyrka

Inställningen bestämmer om det ska finnas Kyrkor och Första kyrkan aktiverat på världen eller inte.

Adelsmän

Det finns två stycken inställningar som kan användas för att rekrytera en adelsman. Guldmynt systemet och Paket systemet. En värld kan endast ha en av dessa inställningar.

Moral

Vänligen se Moral för mer information.

Bonus byar

Vänligen se Bonus byar för mer information.

Forskningssystem

Vänligen se Forskningssystem för mer information.

Nybörjarskydd

Nybörjarskydd är en inställning som reglerar hur länge en spelare inte kan bli attackerad efter att han/hon har gått med i världen. Inställningen gör så att nya spelare kan "hitta sina" fötter i spelet, före de attackerar sina grannar. Nybörjarskyddet är generellt inställt på antal dagar som kan variera mellan 2 till 10.

Stamgräns

Stamgränsen kontrollerar hur många medlemmar det kan vara med i en stam som mest.

Milis

Inställningen bestämmer om Milis enheten är tillgänglig på världen eller inte.

Kontohanteraren

Inställningen bestämmer om Kontohanteraren är tillgänglig för premiumanvändare eller inte.

Stamkrig

Stamkrig är en funktion som låter krigande stammar att föra statistik på sina framgångar och motgångar i sina krig. Både nuvarande och avslutade krig.

Startposition

Inställningen bestämmer om det ska vara möjligt för spelare att välja startposition när de börjar på en värld, d.v.s var någonstans deras by ska hamna. Följande alternativ finns att välja mellan: Nordväst, Nordost, Sydväst, Sydost och Slumpmässig.

Notera att detta val sätts ur spel vid Förregistrering.


Kommando blockad

Kommando blockad betyder att en viss tid automatiskt är insatt mellan en attack som har skickats för "fort". Standarden är 100ms. (millisekunder) Detta betyder att om du har lyckats skicka två attacker varav en tar 1:00:33:347 att landa (timmar, minuter, sekunder, millisekunder) och den andra tar 1:00:33:349, så kommer systemet automatiskt att göra så att din andra attack landar 1:00:33:447 istället, beroende på hur inställningen i kommando blockad ser ut.

Limited Haul

Limited Haul är en serverinställning där varje spelare har en begränsad mängd resurser som kan farmas från andra byar.

Under Samlingsplatsen kan du se mängden resurser du har farmat de senaste 24 timmarna, och även din nuvarande övre gräns.

Limited hauls.png

I detta exemplet har spelaren farmat 23,624 resurser under de senaste 24 timmarna. Spelarens övre gräns ligger på 49,875 resurser. Om de når sin gräns, kommer de inte längre kunna farma några resurser förrän mängden resurser farmade under de senaste 24 timmarna sjunker under den övre gränsen.

Detta betyder att summan av dina infarmade resurser inte återställs vid en specifik tid varje dag. Det är en fortlöpande uträkning, som alltid baseras på de senaste 24 timmarna. Om du nu farmar ihop ytterligare 1000 resurser, kommer detta räknas in i din gräns för de kommande 24 timmarna.

Din gräns varierar baserat på världens inställningar, och kan därför variera mellan olika världar. Gränsen ökar i takt med att ditt antal byar ökar och även på hur lång tid ditt konto har funnits på världen. Gränsen ökar varje timme.

Standardberäkningen för din gräns är: (Timmar på världen / 24 + antal byar) x 1000.

Varje värld har även en max gräns för hur mycket du kan farma. Denna varierar också mellan världarna men när du väl uppnår denna kommer den övre gränsen inte längre öka. Den övre gränsen för våra världar med inställningen, har hittills varit satt till 100 000 resurser per 24 timmar.

Om du förlorar en by är det möjligt att din gräns kan sänkas.

Insamling

Denna funktion låter dig skicka iväg dina trupper för att leta i omgivningarna efter resurser. Till skillnad mot vanliga farmattacker betyder det att dina trupper inte kan dö eftersom de inte deltar i strid, men å andra sidan kommer de också hem med mindre resurser än om de farmat. Under tiden dina trupper är ute i bygden och samlar, är de inte tillgängliga. De kan alltså inte ta emot kommandon när du skickat iväg dem, vilket betyder att du kan varken kalla tillbaka dem eller ändra den order de fått.

Scavenging.png

Valen för denna Insamling hittar du på Samlingsplatsen. Att låsa upp de olika alternativen för insamling kommer ge dig möjligheten att skicka ut fyra olika insamlingsgrupper i fyra olika riktningar, beroende på valet du gör och mängden trupper i gruppen som ska samla resurser.

När du väl skickat ut gruppen kommer skärmen för Insamling i en översikt visa dig när trupperna kommer att återvända. Du kan också se dina samlande grupper på truppöversikten. När de återvänder får du en rapport med detaljerad översikt över resurserna de samlat ihop.

Resurserna dina trupper samlat ihop kommer alltid vara jämt fördelade; det är inte möjligt att samla en specifik resurs.

Farmbegränsning

En Farmbegränsning (om den är aktiverad) begränsar det maximala antalet trupper som kan finnas på plats i en by innan deras effektivitet börjar minska. Detta baseras på en inställning med ett värde för Farmbegränsning (Tillgänglig på sidan för Världsinställningar) och storleken på Farmen i din by.

För att räkna ut vad detta blir kan du använda denna formel: (Farm Nivå * Farm Begränsning') / Antal tillgängliga enheter i byns population

Om resultatet blir högre än 1, kommer trupperna slåss med full styrka. Om siffran är lägre än 1 kommer dina trupper slåss med reducerad styrka motsvarande denna siffra (t.ex blir resultatet av 0.89 att trupperna har 89% styrka).

Notera att när det gäller populationen av närvarande enheter så gäller det INTE antal enheter utan farmplaterserna enheterna använder (t.ex. 1 för en Spjutman, eller 4 för en Lätt Kavalleri).